اطلاعیه مهم : جهت رزرو آنلاین در ایام نوروز حتما قبل از پرداخت از خالی بودن اتاق مطمئن شوید.
محمد زارعین

باغ جهانی پهلوان پور مهریز

  •  1402-09-18
  •  0 دیدگاه

باغ جهانی پهلوان پور مهریز یزد با مساحتی بالغ بر 2500 مترمربع، محدود و محصور در حصار چینه ای بلند، طرحی کشیده دارد که به دنبال جهت حرکت آب و شیب زمین است. این باغ به سبک و سیاق دیگر باغات ایرانی از یک محور قوی و تعیین کننده شمالی جنوبی تشکیل شده است.

باغ پهلوان‌پور در شهرستان مهریز در استان یزد ایران واقع شده‌است. این باغ در لیست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از باغ‌های ایرانی ثبت شده است. این مجموعه، نمونه‌ای برجسته از باغ‌های سنتی ایرانی است که با هندسه معماری خاص و سیستم آبیاری کارآمد خود شناخته می‌شود.

باغ پهلوان پور، یکی از مناطق مهم گردشگری شهر مهریز میباشد.

باغ پهلوان پور از لحاظ معماری نمایانگر تغییرات سبک باغ سازی کهن ایرانی به سمت وسوی باغ سازی رایج امروزی است. در امتداد این محور درختان کهنسال چنار با سایه اندازی زیاد بر پای جوی کاشته شده اند.

باغ پهلوان پور مهریز
باغ پهلوان پور مهریز

باغ پهلوان‌پور به دورۀ قاجار برمی‌گردد و حدود ۳ هکتار وسعت دارد. در میانه باغ، عمارتی قرار دارد که به خوبی حفظ شده و نمایی از هنر معماری ایرانی با ارزش‌های زیباشناختی، نظم هندسی و توازن در طراحی را عرضه می‌دهد. عمارت اصلی باغ دارای تزئیناتی از جمله کاشی‌کاری‌های رنگی، نقاشی، آئینه‌کاری و گچ‌بری است.

باغ با درختان میوه و گل‌های معطر، فضایی دلنشین و آرامش‌بخش به وجود می‌آورد. همچنین سیستم آب‌رسانی به باغ، که از قنات‌هایی سنتی تغذیه می‌شود، علاوه بر اینکه هیدروتکنیکی مؤثر بوده، در طراحی باغ هم تأثیر داشته‌است.

به دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی باغ پهلوان‌پور، این باغ به عنوان یکی از نمونه‌های کلیدی باغ‌سازی ایرانی و معماری منطقه در میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده است. باغ‌های ایرانی عموماً نمایان‌گر تصویری از بهشت و هم‌زیستی انسان با طبیعت هستند و باغ پهلوان‌پور نیز از این قاعده مستثنا نیست. از دیگر ویژگی‌های این باغ می‌توان به وجود بناهای جانبی مانند حمام، آشپزخانه، انبار و خانه باغبان اشاره کرد.

بزرگترین جاذبه باغ پهلوان‌پور، آرامش و زیبایی طبیعت و معماری منحصربه‌فرد آن است، که بازدیدکننده را به دوران گذشته سفر می‌دهد و او را با میراث فرهنگی و تاریخی ارزنده‌ای که از نسلی به نسل دیگر رسیده، آشنا می‌کند.

عرصه جنوبی باغ از زمستان خانه، سرایداری، برج نگهبانی و اصطبل و باغچه بندی و آب تشکیل شده است.

عرصه میانی، که بخش اصلی باغ را تشکیل میدهد،کوشک، حمام و آب و درختان عناصر تشکیل دهنده آن هستند و ورودی باغ در ضلع غربی آن است.

عرصه شمالی، که فقط بخش میانی آن در اختیار باغ مزبور است، امتداد مسیر آب قنات در آن جریان دارد و آسیایی در آخرین حد انتهایی آن واقع گردیده است. عرصه جنوبی که رعیت نشین باغ محسوب میشود، ساخت وسازها در حاشیه سه ضلع آن قرار دارد. آب قنات از گوشه
جنوب شرقی وارد باغ میشود و باقی باغچه های میوه و گل و درختان تنومندند.

باغ پهلوانپور
باغ پهلوانپور

بازدید از باغ جهانی پهلوان‌پور می‌تواند به دلایل متعددی برای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ جالب و آموزنده باشد:

1. شاهکار معماری ایرانی: باغ پهلوان‌پور نمونه‌ای از مهارت و زیبایی‌شناسی معماری سنتی ایرانی است که نحوه تلفیق زیبایی‌های طبیعی و سازه‌های بشری را به نمایش می‌گذارد.

2. تجربه‌ای از میراث فرهنگی: این مکان یکی از ارزشمندترین باغ‌های تاریخی ایران است و بازدید از آن می‌تواند درکی عمیق‌تر از فرهنگ و تاریخ ایرانی به علاقمندان بدهد.

3. آموزش دربارهٔ سیستم‌های آبیاری سنتی: سیستم آبیاری باغ پهلوان‌پور، که از قنات‌های سنتی تغذیه می‌کند، یکی از شاهکارهای مهندسی زیست‌محیطی است.

4. لذت بردن از طبیعت: درختان میوه، گل‌های معطر و حوض‌ها و راه‌آب‌‌های خرم، فضایی دل‌انگیز و آرام‌بخش فراهم می‌کنند که می‌تواند برای دوست‌داران طبیعت بسیار دلپذیر باشد.

5. اقامتگاه دیدنی و خاص: خانه قدیمی داخل باغ که به عمارت تبدیل شده، دارای تزئینات و ویژگی‌های معماری منحصر به‌ فردی است، از جمله کاشی‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها و آئینه‌کاری‌های زیبا.

6. عکاسی: باغ پهلوان‌پور فرصت‌های فراوانی برای عکاسی ارائه می‌دهد و به دلیل ترکیبی از ساختمان‌های زیبا، آب و گیاهان، برای عکاسان بسیار جذاب است.

7. یادگیری در مورد زندگی سنتی: باغ نه تنها به عنوان محلی برای تفریح و گذران وقت، بلکه به عنوان یک بنای تاریخی که شیوه‌زندگی را در دوره‌ای دیگر نشان می‌دهد، اهمیت دارد.

بنابراین، باغ پهلوان‌پور می‌تواند تجربه‌ای چندبعدی از زیبایی‌های طبیعی، شاهکارهای معماری، مهارت‌های مهندسی و داستان‌های تاریخی و فرهنگی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان بیاورد.

برای بازدید از باغ جهانی پهلوانپور باید به استان یزد و شهرستان مهریز سفر کنید، دقیقا کنار اقامتگاه سرای جهانگرد که می توانید به عنوان محل اقامت خود انتخاب کنید باغ پهلوانپور قرار دارد.

مسیر رسیدن به باغ پهلوان پور از اقامتگاه سرای جهانگرد با قدم زدن در کوچه باغ ها میسر است. پیشنهاد میکنیم بازدید از این باغ زیبا و تاریخی از دست ندهید.

در ادامه تصاویری از پاییز و زمستان باغ پهلوان پور را ببینید:

آدرس باغ پهلوان پور را روی نقشه زیر می توانید مشاهده کنید:

همین الان هتل خود در مهریز را رزرو کنید

رزور هتل در شهرستان مهریز و بازدید از جاهای استان یزد

نظر خود را بگذارید

سیزده − شش =

Translate »